Zdrowy vs smaczny – jaką rolę odgrywa tekstura jedzenia?

tekstura produktów
2 min aby przeczytać artykuł

Badanie postrzegania struktury jedzenia, które przeprowadzono na Anglia Ruskin University (ARU) miało na celu zwrócenie uwagi producentów żywności na to, jak przez ludzi postrzegane jest zdrowe jedzenie i jak mogliby ewentualnie zmienić strukturę produktów, aby te zdrowsze były równie chętnie kupowane przez konsumentów.

Kryteria badania

Do badania wybrano ciastka owsiane. Uznano, iż jest to taki rodzaj przekąski, który może być zarówno zdrowy jak i niezdrowy. Naukowcy zauważyli, iż faktura powierzchni ciastka owsianego daje sygnał ludziom, jak zdrowe mogłoby być to ciastko i te o wyraźnej, zdecydowanej teksturze, zostały uznane za zdrowsze.

Naukowcy przetestowali na 88 uczestnikach badania herbatniki o 6 różnych strukturach. Badania opublikowane zostały w czasopiśmie Food Quality and Preference. Uczestnicy oceniali 6 herbatników owsianych pod względem zdrowotności, smaku, chrupkości, żucia, przyjemności i prawdopodobieństwa zakupu na podstawie ich wyglądu, a nie smaku lub dotyku.

Wcześniejsze badania pokazywały, jak opakowanie, etykiety, sposób prezentacji wpływają na postrzeganie produktu. Teraz skupiono się na samym produkcie.

Rezultat badania tekstury powierzchni ciastka

Zauważono kilka zależności. Im mniej wyraźna była struktura ciastka, tym było ono postrzegane jako smaczniejsze, bardziej chrupiące i też częściej kupowane. Dodatkowo postrzeganie produktu jako bardziej smakowity rosło, wraz ze spadkiem postrzegania ciastka jako zdrowe. Również prawdopodobieństwo zakupu herbatnika było wyższe, im niższe było postrzeganie jego zdrowotności i odwrotnie, prawdopodobieństwo zakupu malało, gdy postrzeganie produktu, jako zdrowego rosło.

Ogólna konkluzja była taka, iż im „zdrowiej” wyglądająca struktura herbatnika, tym gorzej postrzegany jest jego smak, a smak jest kluczowy przy dokonywaniu zakupu. Oznacza to, iż „zdrowa” tekstura jest negatywnym atrybutem produktu.

Tutaj naukowcy chcieli zachęcić producentów żywności do promowania tej zdrowszej poprzez zmianę tekstur na te „niezdrowe”, bardziej gładsze i dzięki temu mogliby zerwać z postrzeganiem zdrowych rzeczy, jako niesmacznych. Można by w ten sposób również poprawić wzorce jedzeniowe w dobie panującej epidemii otyłości.

publikacja:
  1. Cathrine V. Jansson-Boyd, Mateja Kobescak. To see is to hold: Using food surface textures to communicate product healthinessFood Quality and Preference, 2020; 81: 103866 DOI: 10.1016/j.foodqual.2019.103866
źródło:

aru.ac.uk

ilustracja: